Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Assessing Anishinaabe Children’s Narratives: An Ethnographic Exploration of Elders’ Perspectives / Évaluation des récits d’enfants anishinaabek : une exploration ethnographique de points de vue d’anciens

 
Author(s) Sharla Peltier
Volume 38
Number 2
Year 2014
Page(s) 174-193
Language English
Category
Keywords education
narratives
indigenous
research
methodology
children
stories
elders
storytelling
circles
first
nations
oral
tradition
langauge
assessment
aboriginal
English
dialects
Abstract This paper reports on an ethnographic research project conducted to explore the narrative skills of a group of eight Anishinaabe children. An emically-derived methodology was developed to examine narrative skills and the results were compared to those obtained using a scoring system developed for narrative analyses with majority culture English speaking children. The research illustrates that narrative analyses derived from a Western based perspectives, such as the Narrative Scoring Scheme (NSS) from the Systematic Analysis of Language Transcripts (SALT) software, is not always congruent with a narrative analysis based on the Anishinaabe perspective that reveals culturally relevant preferences for components of narratives based on the perceptions of Elders who value Aboriginal orality. The application of a Western based narrative analysis tool placed a different emphasis on what was valued as a ‘good’ narrative and these evaluations did not consistently reflect Anishinaabe orality values and perspectives. The research addresses culturally appropriate practices for eliciting and assessing the narrative performance of Anishinaabe children and provides an opportunity to understand the research participants in their own context while exploring culturally specific meanings behind the data.

Cette communication fait rapport d’un projet de recherche en ethnographie qui voulait explorer les compétences narratives d’un groupe de huit enfants Anishinaabe. Une méthodologie émiquement dérivée fut développée pour examiner les compétences narratives et les résultats furent comparés à ceux qu’on avait obtenus à l’aide d’un système de cote élaboré pour des analyses narratives auprès d’enfants de culture anglophone majoritaire. La recherche illustre que les analyses narratives dérivées depuis des points de vue à base occidentale, comme le Narrative Scoring Scheme (NSS) du logiciel Systematic Analysis of Language Transcripts (SALT), ne sont pas toujours congruentes avec une analyse narrative basée sur le point de vue Anishinaabe, qui révèle des préférences culturellement pertinentes pour des composantes de récits basées sur les perceptions d’anciens qui apprécient l’oralité autochtone. L’application d’un outil d’analyse narrative à base occidentale a mis un accent différent sur ce qui était apprécié comme un ‘bon’ récit, et ces évaluations n’ont pas reflété de façon uniforme les valeurs et les points de vue d’oralité Anishinaabe. La recherche touche des pratiques culturellement appropriées permettant d’éliciter et d’évaluer la performance narrative d’enfants Anishinaabe et donne l’occasion de comprendre les participants à la recherche dans leur propre contexte tout en explorant des sens culturellement spécifiques derrière les données.
Record ID 1149
Link https://cjslpa.ca/files/2014_CJSLPA_Vol_38/No_02/CJSLPA_Summer_2014_Vol_38_No_2_Paper_3_Peltier.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.