Auteur(s) |
Nancy Thomas-Stonell Michael McClean Elizabeth Hunt |
Volume | 15 |
Numéro | 4 |
Année | 1991 |
Page(s) | 47-56 |
Langue | Anglais |
Catégorie | |
Mots-clés |
computer dysarthria speaking rate speech |
Abrégé |
There are few research studies documenting the effectiveness of Computer-Based Speech Training (CBST) systems. This paper evaluates the effectiveness of the IBM SpeechViewer CBST combined with a newly developed rate control program (The Stepping Stones Game) for improving speech production in individuals with dysarthria. Three subjects were studied using a single-subject multiple baseline design. Voice timing, speaking rate, and vowel accuracy were trained sequentially. Dependent measures included: speech intelligibility, speaking rate, and acoustic measures obtained on the selected speech parameters. Four of the six multiple baseline treatment phases analyzed statistically revealed significant training effects. The other two phases revealed trends towards normal values. Results indicate that for the three subjects studied the SpeechViewer and the Stepping Stones Game were effective tools for modifying speech attributes and improving intelligibility. Il y a eu peu d'études de l'efficacité des systèmes informatisés d'éducation de la parole. L'article évalue l'efficacité du système SpeechViewer d'IBM combiné avec un nouveau programme de contrôl du débit (Stepping Stones Game) pour améliorer la production verbale chez les personnes souffrant de dysarthrie. On a étudié trois sujets â l'aide d'un modèle de base multiple pour un sujet unique. On a fait consécutivement l'éducation du minutage de la parole, du débit de la parole et de l'exactitude des voyelles. On a notamment utilisé les mesures dépendantes suivantes: intelligibilité de la parole, débit de la parole et mesures acoustiques obtenues sur certains paramètres de la parole. Quatre des six phases du traitement de base multiple ont produit des effets significatifs de l'éducation sur le plan statistique. Les deux autres phases ont révélé des tendances vers les valeurs normales. Les résultats indiquent que, pour les trois sujets étudiés, le SpeechViewer et le Stepping Stones Game ont été des instruments efficaces pour modifier les attributs de la parole et améliorer l'intelligibilité. |
ID | 389 |
Lien | https://cjslpa.ca/files/1991_JSLPA_Vol_15/No_04_1-80/Thomas-Stonell_JSLPA_1991.pdf |
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