Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Effect of a Videotape Documentary on High School Students' Perceptions of a High School Male Who Stutters

 
Author(s) Leanne McGee
Joseph Kalinowski
Andrew Stuart
Volume 20
Number 4
Year 1996
Page(s) 240-246
Language English
Category
Keywords stuttering
stereotype
modification
stutter
Abstract The effect of viewing a documentary videotape (Voices to Remember, Bondarenko, 1992() on high school students' perceptions of a high school male who stutters was examined. Thirty-six participants, who attended high school completed a 25-item semantic differential scale (Woods & Williams, 1976) evaluating a hypothetical high school male who stutters, prior to and following viewing the videotape. Participants held a strong negative stereotype before viewing the videotape. The hypothetical high school male who stutters was perceived significantly (p <.002) more negatively on ll of 25 scale items (e.g., more guarded, nervous, shy, tense, and avoiding) than the normal high school male. Following viewing the videotape, the participants' negative stereotype persisted. In addition to the 11 scale items, participants rated the high school male who stutters as more self-derogatory, fearful, and inflexible (p <.002). Further analysis revealed participants perceived the high school male who stutters as being more withdrawn, reticent and fearful following the videotape presentation (p <.002). No significant differences were found among the 25 scale items for pre- and postviewing ratings of the hypothetical normal high school male (p <.002). These findings suggest the videotape Voices to Remember, by itself, may not be an effective means to sensitise high school students toward individuals who stutter.


L'effet du visionnement d'un documentaire sur bande vidéo («Voices to Remember», Bondarenko, 1992) sur les perceptions d'élèves du secondaire à l'égard d'un élève bègue a fait l'objet d'un examen. Trente-six participants, inscrits au secondaire, ont rempli une échelle sémantique différentielle comportant 25 items (Woods & Williams, 1976) afin d'évaluer un élève hypothétique normal et un élève hypothétique bègue du secondaire, avant et après le visionnement de la bande vidéo. Un stéréotype très négatif était répandu chez les participants avant le visionnement de la bande vidéo. L'élève bègue hypothétique était perçu beaucoup plus négativement (p< 0,002) que l'élève normal dans 11 des 25 items de l'échelle (p. ex. Plus réservé, nerveux, timide, tendu et évasif). Après le visionnement de la bande vidéo, le stéréotype négatif a persisté chez les participants. En plus des 11 items de l'échelle, les participants ont jugé que l'élève bègue de secondaire était plus autocritique, craintif et inflexible (p< 0, 002). Une analyse plus poussée a révélé que les participants percevaient l'élève bègue comme plus renfermé, réticent et craintif après la présentation de la bande vidéo (p< 0, 002). Aucune différence significative n'a été constatée entre les 25 items de l'échelle quant aux évaluations de l'élève hypothétique normal avant et après le visionnement (p< 0, 002). D'après ces constatations, la bande vidéo «Voices to Remember » n'est peut-être pas, à elle seule, un moyen efficace de sensibiliser les élèves du secondaire à l'égard des personnes bègues.
Record ID 163
Link https://cjslpa.ca/files/1996_JSLPA_Vol_20/No_04_218-282/McGee_Kalinowski_Stuart_JSLPA_1996.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.