Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

To Hear Again: A Volunteer Program in Hearing Health Care for Hard-of-hearing Seniors

 
Author(s) Marilyn Dahl, PhD
Volume 21
Number 3
Year 1997
Page(s) 153-159
Language English
Category
Keywords hard-of-hearing
rehabilitation
volunteer
Abstract It is estimated that between 48 and 97% of residents of continued-care facilities have a hearing impairment. Nursing staff and other care-team members are often not prepared to attend to the hearing-related needs of elderly residents, and many such facilities do not have the regular services of hearing health care professionals. Trained volunteers can fill a valuable role in providing help and support to residents and staff in meeting hearing-related needs of seniors. The To Hear Again project featured consumer involvement in hearing health care. A training program was developed and implemented by a consumer organisation, the Canadian Hard of Hearing Association. The program was designed to prepare hard-of-hearing seniors at four sites across Canada to function as peer role models and helpers to other hard-of-hearing seniors in care facilities and, to a lesser extent, in the community. The project included a model for cooperation between a public health unit and a consumer organisation. Professional measurement tools for observation and self-report were adapted for layperson use in assessing needs. Design of the project, materials used, and outcomes are discussed.



Entre 48% et 97% des bénéficiaires des centres de soins prolongés auraient une déficience auditive. Souvent, le personnel infirmier et les autres intervenants ne sont pas prêts à répondre aux besoins auditifs des bénéficiaires âgés et nombre d'établissements ne sont pas desservis régulièrement par des professionnels de la déficience auditive. Des bénévoles bien formés ont un rôle précieux à jouer pour aider et épauler les bénéficiaires et le personnel en répondant aux besoins auditifs des personnes âgées. Le projet <> met en relief la participation des consommateurs aux services de santé auditive. Une organisation de consommateurs, l'Assocation des malentendants canadiens, a conçu et mis sur pied un programme de formation dans le but de préparer des personnes âgées malentendantes, dans quatre régions différentes du Canada, à servir de modèles et d'auxiliaires à leurs pairs, des aînés malentendants qui résident dans des centres de soins prolongés ou, dans une moindre mesure, d'autres qui vivent chex eux. Le projet propose aussi un modèle de coopération entre un service de santé publique et une organisation de consommateurs. Des outils de mesure professionnels servant à l'observation et à l'auto-évaluation ont été adaptés de façon que des profanes puissent s'en servir pour apprécier les besoins. Les auteurs traitent de la conception du projet, du matériel utilisé et des résultats obtenus.
Record ID 135
Link https://cjslpa.ca/files/1997_JSLPA_Vol_21/No_03_145-228/Dahl_JSLPA_1997.pdf
 

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