Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Introducing the Coding Observations of Parent–Child Interactions (COPI): An Observational Measure of the Parental Behaviours That Matter for Language Development

 
Author(s) Audette Sylvestre
Mélissa Di Sante
Élise Brassart
Jean Leblond
Volume 45
Number 2
Year 2021
Page(s) 99-112
Language English
Category Research Article
Keywords Parental Behaviours
Parent–child Interactions
Validation
Preschool Children
Observation Measure
Abstract Previous studies have highlighted domains of parent–child interactions associated with language development among preschool-aged children, namely response to the child, support to learning, affect, and control. Although many tools have been developed, no single tool has been validated among young children to allow a comprehensive observation of the parental behaviours linked with early language development. The Maternal Behavior Rating Scale-Revised (Mahoney, 2008) presents good content validity. However, since it was not specifically designed for the observation of parental behaviours involved in child language outcomes, an adaptation was necessary. This led to the validation of a new tool named the Coding Observations of Parental Behaviors During Parent–Child Interactions. This tool includes 10 parental behaviours divided into four domains of parent–child interactions: responsive behaviours (sensitivity to the child’s interests, responsivity, reciprocity, inventiveness); control (directiveness, pace); support to learning (stimulation); and affect (warmth, enjoyment, acceptance). A factor analysis conducted with 95 children (Mage = 42.07 months, SD = 0.28) and one of their parents confirmed the factorial structure of the tool. Its reliability was demonstrated through high inter-rater (87%–93%, p < .001) and intra-rater (88%–96%, p < .001) agreement. The validation of this tool among a population of 42-month-old children from the general population and their families suggests that it can serve as a valid and reliable method for observing the main parental behaviours of interest for the language development of preschool aged-children. It could therefore be a useful tool for researchers and clinicians interested in early language development.

Des études antérieures ont mis en évidence les domaines de l’interaction parent-enfant associés au développement langagier des enfants d’âge préscolaire, soit la réponse à l’enfant, le soutien aux apprentissages, l’affect et le contrôle. Quoique de nombreux outils aient été développés, aucun outil permettant d’observer de façon exhaustive les comportements parentaux associés au développement langagier précoce n’a été validé auprès de jeunes enfants. L’outil Maternal Rating Scale-Revised (Mahoney, 2008) présente une bonne validité de contenu. Toutefois, cet outil n’a pas été conçu pour observer spécifiquement les comportements parentaux importants pour le développement langagier; une adaptation était donc nécessaire. Cela a mené à la validation d’un nouvel outil intitulé Comportements observés du parent en interaction avec l’enfant. Cet outil évalue 10 comportements parentaux, répartis dans quatre domaines de l’interaction parent-enfant : la réponse à l’enfant (sensibilité aux intérêts de l’enfant, adéquation des réponses, réciprocité, créativité), le contrôle (directivité, rythme), le soutien aux apprentissages (stimulation) et l’affect (chaleur, plaisir et acception). Une analyse factorielle a été réalisée avec les données recueillies auprès de 95 enfants (Mâge = 42,07 mois, É-T = 0,28) et de l’un de leurs parents, ce qui nous a permis de confirmer la structure factorielle de l’outil. La fiabilité de cet outil a été montrée grâce aux fidélités interjuges (87%–93%, p < 0,001) et intrajuges (88%–96%, p < 0,001) élevées obtenues. La validation de cet outil, qui a été réalisée avec un échantillon d’enfants âgés de 42 mois issus de la population générale et de leur famille, suggère qu’il s’agit d’une méthode valide et fiable pour observer les principaux comportements parentaux associés au développement langagier des enfants d’âge préscolaire. Ainsi, cet outil pourrait s’avérer utile pour les chercheurs et cliniciens s’intéressant du développement langagier précoce.
Record ID 1276
Link https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_2/CJSLPA_Vol_45_No_2_2021_1210.pdf
 

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