Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Concept Mapping as a Research Tool for Knowledge Users’ Engagement: A Tutorial

 
Author(s) Elaine Y. L. Kwok
Danielle Glista
Sheila T. F. Moodie
Volume 45
Number 4
Year 2021
Page(s) 239-249
Language English
Category Tutorial
Keywords Implementation
Stakeholders
Participatory Research
Co-production
Practice-based Research
Abstract Engaging knowledge users throughout the research process has been suggested to be an effective
way to reduce or eliminate the gap between research and clinical practice. Within communication
sciences and disorders, there is a growing interest in engaging knowledge users, particularly clinicians
and patient partners, throughout the research process. This tutorial contributes to an emerging
literature that offers guidance on how knowledge users can be engaged in research projects. We
emphasize how knowledge users can be engaged in ways that facilitate shared responsibilities in
decision making. This tutorial describes a six-step research methodology, concept mapping, as a
candidate methodology for knowledge user engagement in research. To illustrate the steps involved
in the concept mapping methodology, we share two of our own research projects that engaged
audiologists and speech-language pathologists. We further discuss how knowledge user engagement
can vary along a continuum in each of the six steps in concept mapping in order to promote authentic
partnership practices. Last, we reflect on our own experience to highlight the strengths and limitations
of the concept mapping research approach and offer some recommendations.

Un moyen qui a été suggéré comme étant efficace pour réduire, voire éliminer, l’écart entre la recherche
et la pratique clinique est l’intégration des utilisateurs des connaissances dans le processus de recherche.
Dans le domaine des sciences et troubles de la communication humaine, on remarque par ailleurs un
intérêt grandissant envers l’intégration des utilisateurs des connaissances au processus de recherche,
tout particulièrement les cliniciens et les patients partenaires. Le présent tutoriel contribue ainsi à une
littérature émergente et a pour objectif d’offrir des conseils quant à la façon d’impliquer les utilisateurs de
connaissances dans des projets de recherche. Nous mettons l’accent sur la façon dont les utilisateurs
des connaissances peuvent être intégrés pour faciliter le partage des responsabilités lors de la prise de
décisions. Nous décrivons une méthodologie composée de six étapes, soit la cartographie conceptuelle
(concept mapping), à titre de candidate pour l’intégration des utilisateurs des connaissances au processus
de recherche. Afin d’illustrer les étapes de cette méthodologie, nous présentons deux de nos projets de
recherche ayant intégré des audiologistes et des orthophonistes. Nous discutons également de la façon
dont la participation des utilisateurs des connaissances peut varier sur un continuum au cours de chacune
des six étapes de la cartographie conceptuelle, et ce, afin de promouvoir l’émergence de partenariats
authentiques. Finalement, nous revenons sur nos propres expériences afin de souligner les forces et
les limitations de la cartographie conceptuelle à titre d’approche méthodologique et nous proposons
quelques recommandations.
Record ID 1288
Link https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_4/CJSLPA_Vol_45_No_4_2021_1252.pdf
 

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