Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Using a Five-Step Logic Model Development Process to Design an Intervention for Adolescents With Developmental Language Disorder

 
Author(s) Catherine Julien
Marie-Eve Lamontagne
Francine Julien-Gauthier
Marie-Catherine St-Pierre
Volume 45
Number 3
Year 2021
Page(s) 167-177
Language English
Category Research Note
Keywords Adolescents
Developmental language disorder
Intervention
Logic model
Communication skills
Abstract A logic model is a graphical representation synthetically illustrating the links among resources,
activities, results, and expected outcomes of a program. In recent years, the logic model has become a
key tool in guiding the development and implementation of new interventions in several health science
disciplines. In this study, the logic model was the first step in designing a new intervention program
to improve the communication and social skills of adolescents with a developmental language
disorder. This article presents the development of a five-stage logic model through a collaborative
research process. It offers recommendations to stakeholders wishing to integrate the logic model in
intervention development. We developed the logic model for the intervention with three participant
groups: (a) adolescents with developmental language disorder (n = 2) and their parents (n = 2), (b)
professionals in practice settings (n = 9), and (c) members of the research team (n = 6). Findings
related to the facilitative processes and the challenges identified come from the analysis of scientific
and clinical documents, notes taken during intervention workshops, research team meetings,
discussions with the regional resource involved in schools, and three meetings with professionals
working with adolescents with developmental language disorder. This article contributes to the existing
body of knowledge on the method of logic model development by describing the processes that are
specific to the development of a speech-language pathology intervention.

Un modèle logique est une représentation graphique illustrant de façon synthétique les liens entre les
ressources, les activités, les résultats et les impacts attendus d’un programme. Au cours des dernières
années, le modèle logique est devenu un outil clé pour guider l’élaboration et l’implantation de nouvelles
interventions dans plusieurs disciplines des sciences de la santé. Dans la présente étude, le modèle logique
constituait la première étape de conception d’un nouveau programme d’intervention visant à améliorer
les habiletés de communication et sociales d’adolescents ayant un trouble développemental du langage.
Cet article présente les cinq étapes, effectuées dans un processus de recherche collaborative, ayant
mené à l’élaboration d’un modèle logique. Il propose également des recommandations aux intervenants
qui souhaiteraient intégrer un modèle logique pour le développement de leurs interventions. Trois groupes
de participants ont participé au développement du modèle logique de l’intervention : (a) des adolescents
ayant un trouble développemental du langage (n = 2) et leurs parents (n = 2), (b) des professionnels des
milieux de pratique (n = 9) et (c) les membres de l’équipe de recherche (n = 6). Les constats relatifs aux
processus facilitateurs et aux défis identifiés proviennent de l'analyse de documents de nature scientifique
et clinique, de notes prises lors d’ateliers d’intervention, de réunions d'équipes de recherche, de
discussions avec la ressource régionale impliquée dans les milieux scolaires et de trois rencontres menées
auprès de professionnels travaillant avec des adolescents ayant un trouble développemental du langage.
Cet article contribue au corpus de connaissances disponibles sur la méthode d’élaboration du modèle
logique en décrivant les processus qui sont spécifiques à l’élaboration d’une intervention en orthophonie.
Record ID 1282
Link https://cjslpa.ca/files/2021_CJSLPA_Vol_45/No_3/CJSLPA_Vol_45_No_3_2021_1219.pdf
 

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