Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Résultats d’un programme de dépistage de la surdité auprès d’enfants âgés de quatre à six ans

 
Author(s) Anne-Marie D. Talbot
Nancy A. Ethier
Elizabeth M. Fitzpatrick
Nicholas J. Barrowman
Volume 36
Number 3
Year 2012
Page(s) 248-257
Language French
Category
Keywords DÉPISTAGE
DE
LA
SURDITÉ
ENFANTS
D’ÂGE
SCOLAIRE
RÉFÉRENCES
AUDIOLOGIQUES
OU
MÉDICALES
DÉFICIENCE
AUDITIVE
Abstract Le but de la présente étude était d’analyser les résultats d’un programme de dépistage audiologique en milieu scolaire effectué sur une période de trois ans (2007-2010). Un total de 933 enfants âgés de quatre à six ans ont participé au programme de dépistage. En 2007-2008, les procédures du programme comportaient l’audiométrie tonale alors qu’en 2009-2010, l’otoscopie, la tympanométrie et les émissions oto-acoustiques (ÉOA) ont été ajoutées au protocole. À la suite du dépistage, 20,2 % des enfants (n = 188) ont été référés en audiologie clinique ou pour une consultation médicale. Seul le niveau scolaire s’est avéré être un facteur associé significativement au taux de références, c’està-dire que les enfants de la maternelle et du jardin (quatre et cinq ans) étaient plus à risque d’être référés que les enfants de la première année (six ans). Le taux de références relatif au présent protocole de dépistage a été comparé à celui de l’American Speech-Language-Hearing Association [ASHA] (Guidelines for Audiologic Screening, Panel on Audiologic Assessment, 1997). Les résultats ont montré un taux de références significativement plus élevé en appliquant les critères de l’ASHA comparativement à celui relié aux critères du présent programme de dépistage. Bien que des programmes de dépistage universel néonatal de la surdité existent, les résultats de cette étude appuient l’idée de la création de programmes de dépistage de la surdité au-delà de la période néonatale car bon nombre d’enfants d’âge préscolaire et scolaire présentent des signes de troubles d’audition.

The goal of this study was to analyze the results of a hearing screening program with school-aged children over a three year period (2007-2010). A total of 933 children, from four to six years of age, were screened. In 2007-2008, the audiologic screening consisted of a hearing (pure tone) screening while otoscopy, tympanometry and oto-acoustic emissions (OAE) were added to the screening protocol in 2009-2010. Results showed that 20.2 % (n = 188) of the children were referred for further hearing and/or medical evaluation. The grade level of the children was the only factor associated with the number of referrals, in that junior kindergarten and kindergarten students (four to five years of age) were significantly more at risk of being referred than first-grade children (six years of age). The number of referrals obtained as part of this study was also compared with the number of referrals that would have been made if the Guidelines for Audiologic Screening (American Speech-Language-Hearing Association [ASHA], Panel on Audiologic Assessment, 1997) had been strictly followed during the program. The results of this comparison have shown a significantly higher number of referrals when the ASHA guidelines are applied compared to the guidelines of this screening program. This study clearly shows that there is an important need for hearing screening in the school-age population as many children still present hearing disorders that have yet to be diagnosed, even though universal newborn hearing screening programs are in place.
Record ID 1109
Link https://cjslpa.ca/files/2012_CJSLPA_Vol_36/No_03_176_263/Talbot_Ethier_Fitzpatrick_Barrowman_CJSLPA.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.