Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Impact of Intensive Group Therapy for Québec-French-Speaking Adolescents Who Stutter: Findings of a Retrospective Study

 
Author(s) Marie-Ève Caty
Judith Labonté
Maxime Paquet
Isabelle Nadeau
Marie-Laurence Dubé
Volume 47
Number 3
Year 2023
Page(s) 177-190
Language French
Category Research Article
Keywords Bégaiement
Thérapie Intensive
Groupe
Adolescents
Efficacité de l’intervention
Abstract Developmental stuttering is a complex disorder that affects not only speech, but also social interactions
and identity formation in many adolescents who stutter. Group therapy appears to be a popular and
effective treatment modality for working with this population. Since 1993, the Association des jeunes
bègues du Québec [Québec Association of Young Stutterers] has been offering intensive group therapy
during summer camps to young people aged 13 to 17 years. In total, the adolescents receive approximately
50 hours of speech-language pathology therapy, which has been devoted to an adapted form of the
Camperdown Program with cognitive behaviour therapy inspired activities since 2011. The aim of this
study was to evaluate the impact of this intensive group therapy on adolescents’ speech abilities using
a retrospective clinical study design. Sociodemographic and clinical data were drawn from the clinical
files of 44 individuals aged 13 to 17 who took part in the group therapy offered by the Association des
jeunes bègues du Québec between 2011 and 2019. Descriptive statistics provided a detailed profile of the
participants. Nonparametric statistical analyses showed a significant decrease (p < .01) in the percentage of
syllables stuttered and in the subjective severity of stuttering after 6 days of intensive therapy. In addition,
most of the individuals had begun Stage III of the four-stage Camperdown Program. Further research is
needed to investigate the effectiveness of this intervention with adolescents who stutter, particularly with
regard to the psychosocial factors associated with stuttering.

Le bégaiement développemental est un trouble complexe qui affecte non seulement la parole, mais
également les relations sociales et le développement identitaire chez plusieurs adolescentes et adolescents
qui bégaient. Les thérapies de groupe semblent une modalité appréciée et efficace auprès de cette
population. L’Association des jeunes bègues du Québec propose depuis 1993 une thérapie intensive
de groupe, sous forme de camp de vacances, aux jeunes de 13 à 17 ans. Au total, les adolescentes et
adolescents reçoivent environ 50 heures d’intervention orthophonique, lesquelles sont consacrées
depuis 2011 à une application adaptée du programme Camperdown accompagnée d’activités d’éducation
psychologique inspirées de la thérapie cognitivocomportementale. L’objectif de la présente étude est
d’évaluer les effets de cette thérapie intensive de groupe sur le plan de la parole. Pour y parvenir, une étude
clinique rétrospective a été effectuée. Les données sociodémographiques et cliniques ont été extraites d’un
échantillon de 44 dossiers de jeunes de 13 à 17 ans ayant bénéficié de la thérapie de groupe de l’Association
des jeunes bègues du Québec de 2011 à 2019. Des statistiques descriptives ont permis d’obtenir un portrait
détaillé des participantes et participants. Des analyses statistiques non paramétriques ont démontré une
diminution significative (p < 0,01) des valeurs de pourcentage de syllabes bégayées et de sévérité subjective
du bégaiement au terme des six jours de thérapie intensive. De plus, la majorité des jeunes avaient amorcé
la phase III du programme Camperdown — qui comporte quatre phases au total. D’autres recherches sont
nécessaires afin d’étudier l’efficacité de l’intervention auprès des adolescentes et adolescents qui bégaient,
notamment en regard des facteurs psychosociaux associés au bégaiement.
Record ID 1333
Link https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_3/CJSLPA_Vol_47_No_3_2023_1287.pdf
 

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