Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Using Gestures to Help Children With Developmental Language Disorder in Word Learning

 
Author(s) Anne Bragard
Marie-Anne Schelstraete
Volume 47
Number 2
Year 2023
Page(s) 79-93
Language English
Category Research Article
Keywords Developmental Language Disorder
Gestures
Vocabulary Learning
Children
Abstract Children with developmental language disorder show significantly lower word-learning performance
than typically developing age-matched children do. Although gesture is used to support speech
in some special education classrooms for children with developmental language disorder, only a
limited amount of research has shown empirical evidence for a multimodality effect on word learning.
This study aimed to investigate the role of gestures in word learning with children presenting with
developmental language disorder (aged 5–10) in comparison to typically developing children. Ten
children with developmental language disorder were compared to 10 chronological-age-matched
children and 10 language-age-matched children. These 30 children learned new phonological labels
for common concepts under three conditions: with the help of iconic gestures, with arbitrary gestures,
and without gestures. The results indicate a scaffolding effect of both types of gesture for novel-word
retrieval in comparison to the control condition. No group differences were reported: All children
benefited from gesture. These data suggest that using gestures with both children with developmental
language disorder and typically developing children may support their spoken language development.
Theoretical and clinical implications are discussed.

Les performances d’enfants ayant un trouble développemental du langage dans des tâches
d’apprentissage de mots nouveaux sont significativement inférieures à celles d’enfants au
développement typique du même âge. Bien que les gestes soient utilisés en complément à la parole
dans certaines classes spécialisées pour enfants ayant un trouble développemental du langage, le
nombre d’études qui ont montré de façon empirique l’effet de la multimodalité sur l’apprentissage
de mots nouveaux est limité. La présente étude visait à étudier le rôle des gestes dans l’apprentissage
de mots nouveaux chez des enfants ayant un trouble développemental du langage (âgés de 5 à 10
ans), lorsque comparés à des enfants au développement typique. Les performances de dix enfants
ayant un trouble développemental du langage dans des tâches d’apprentissage de mots nouveaux
ont été comparées à celles de dix enfants appariés selon l’âge chronologique et de dix enfants
appariés selon le niveau langagier. Ces trente enfants ont appris de nouvelles formes phonologiques
représentant des concepts courants dans trois tâches expérimentales différentes : une tâche
intégrant des gestes iconiques, une tâche intégrant des gestes arbitraires et une tâche n’intégrant
pas de geste. Les résultats indiquent que les deux tâches intégrant des gestes soutenaient la
reconnaissance de mots nouveaux. Aucune différence n’était rapportée entre les groupes; tous les
enfants ont bénéficié des gestes. Ces données suggèrent que l’utilisation de gestes peut supporter le
développement du langage oral, et ce, autant chez les enfants ayant un trouble développemental du
langage que chez ceux ayant un développement typique. Les implications théoriques et cliniques de
ces résultats sont discutées.
Record ID 1326
Link https://cjslpa.ca/files/2023_CJSLPA_Vol_47/No_2/CJSLPA_Vol_47_No_2_2023_1283.pdf
 

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