Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Insights Into the Language-Support Practices Used by Early Childhood Educators: Towards Individualized Professional Development Goals

 
Author(s) Lisandre Bergeron-Morin
Caroline Bouchard
Christine Hamel
Volume 46
Number 2
Year 2022
Page(s) 105-121
Language French
Category Research Article
Keywords Pratiques de Soutien du Développement Langagier
Développement Professionnel
Éducation à la Petite Enfance
Développement Langagier
Co-intervention Orthophoniste/Éducatrice
Abstract The present study aims to document the impact of a professional development program that includes
co-intervention with a speech-language pathologist on the language-support practices used by four early
childhood educators in the province of Québec. A single-case design with repeated measures was used. To
document the use of these practices, each early childhood educator was filmed weekly for 12 weeks. Video
sequences were analyzed using the Grille d’observation des pratiques de soutien de la communication,
du langage et de l’éveil à l’écrit [Observation Grid for Communication, Language and Early Literacy] to
estimate the frequency of use of 20 practices listed in the literature. The results of repeated measures
analyses of variance show significant change in the frequency of use of only two practices by the four early
childhood educators over the course of the professional development program. The results also show that
diverse practices co-occur within a same-interaction segment with the children and that distinct patterns
of use are observed for each early childhood educator. The findings therefore contribute to fostering the
speech-language pathologists’ and early childhood educators’ working partnership by proposing ways to
individualize early childhood educators’ goals in professional development programs involving speech-language
pathologists.

La présente étude vise à documenter les retombées d’un dispositif de développement professionnel,
qui inclut une modalité de co-intervention avec une orthophoniste, sur les pratiques de soutien du
développement langagier de quatre éducatrices en centre de la petite enfance au Québec. Un devis à cas
unique à mesures répétées a été privilégié. Pour documenter l’utilisation de ces pratiques, douze séquences
vidéos ont été filmées de façon hebdomadaire auprès de chaque éducatrice. Elles ont été analysées à
l’aide de la Grille d’observation des pratiques de soutien de la communication, du langage et de l’éveil à
l’écrit qui permet d’estimer la fréquence d’utilisation de 20 pratiques répertoriées dans les écrits. À partir
d’analyses de variance à mesures répétées, les résultats montrent que seules deux pratiques présentent
des changements significatifs au fil des rencontres quant à leur fréquence d’utilisation, par les quatre
éducatrices. Les données ont également permis de décrire la cooccurrence de différentes pratiques
dans un même segment d’interactions avec les enfants, faisant ressortir des patrons distincts d’utilisation
pour chacune des éducatrices. Les constats dégagés peuvent dès lors contribuer à enrichir le travail de
partenariat des orthophonistes avec les éducatrices en petite enfance, notamment en proposant des
moyens d’individualiser les objectifs des éducatrices dans des dispositifs de développement professionnel
auxquels les orthophonistes sont appelées à contribuer.
Record ID 1302
Link https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_2/CJSLPA_Vol_46_No_2_2022_1232.pdf
 

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