Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

English Grammatical Features of First Nations Kindergarteners: Differences, Not Mistakes

 
Author(s) Patricia L. Hart Blundon
Volume 46
Number 1
Year 2022
Page(s) 65-84
Language English
Category Research Article
Keywords English Dialect
English Variety
First Nations
School-aged
Grammar
Abstract Students who speak local varieties (i.e., dialects) of English that differ from standard varieties
promoted in school are at a disadvantage. Differences from the standard in the vocabulary speakers
know and use, their phonological awareness, syntax, and how they use language may negatively affect
their literacy development and even their achievement in science and mathematics. In Canada,
many students who are First Nations may speak a local English variety. Lack of documentation of their
variety can lead to inappropriate assessment and teaching. However, research concerning Indigenous
Englishes in Canada is scant. To address the crucial necessity of learning more about First Nations
children’s Englishes, the results of an analysis of kindergarteners’ oral narrative language samples are
presented. This analysis showed evidence of at least 23 grammatical features. Using qualitative and
quantitative methods, supporting evidence that these are more likely varietal features rather than
grammatical errors is provided. Respectful evidenced-based ways to assess and intervene are also
discussed so that diverse ways of speaking English can be celebrated in Canadian classrooms.

Les élèves qui parlent des variantes (c.-à-d. des dialectes) de l’anglais qui diffèrent des variantes
standard promues à l’école sont désavantagés. Les différences dans le vocabulaire connu et utilisé
par ces locuteurs, dans leur conscience phonologique, dans leur syntaxe et dans leur utilisation du
langage peut avoir un effet négatif sur le développement de leurs habiletés de littératie et même sur
leur réussite en sciences et en mathématiques. Au Canada, de nombreux élèves issus des Premières
Nations parlent une variante régionale de l’anglais. Le manque d’informations sur ces variantes peut
mener à une évaluation et à un enseignement inadaptés à leurs besoins. Malgré cela, la recherche
sur les variantes de l’anglais parlées par les enfants des Premières Nations du Canada se fait rare.
Ainsi, afin de répondre à ce besoin criant d’informations sur les variantes de l’anglais parlées par les
enfants issus des Premières Nations, les résultats d’une analyse d’échantillons du discours narratif oral
d’élèves de maternelle sont présentés. L’analyse a permis d’identifier au moins 23 caractéristiques
grammaticales. Les données recueillies à l’aide de méthodologies qualitative et quantitative suggèrent
que les caractéristiques relevées sont davantage des différences de la variante de l’anglais parlée
par les enfants des Premières Nations que des erreurs. Des moyens d’évaluation et d’intervention
respectueux et supportés par les données probantes sont également discutés afin que la diversité de
l’anglais parlé au Canada puisse être célébrée dans les salles de classe du pays.
Record ID 1298
Link https://cjslpa.ca/files/2022_CJSLPA_Vol_46/No_1/CJSLPA_Vol_46_No_1_2022_1238.pdf
 

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