Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Development of a Tool to Screen Risk of Literacy Delays in French-Speaking Children: PHOPHLO

 
Author(s) Susan Rvachew
Phaedra Royle
Laura M. Gonnerman
Brigitte Stanké
Alexandra Marquis
Alexandre Herbay
Volume 41
Number 3
Year 2017
Page(s) 321-340
Language English
Category Research Article
Keywords literacy
spelling
oral
screening
speech
perception
production
phonological
awareness
morphology
language
Abstract Literacy is crucial for success, both professionally and personally. Oral language skills are closely related to literacy development in children. When a child has weak oral language skills, they will have difficulty achieving reading and writing competencies within the expected time frame. In this paper, we present results from a longitudinal and cross-sectional study of the relationship between oral language skills in pre-literate children, and one aspect of their literacy skills in early elementary school—specifically, spelling. The study was conducted with French-speaking children and French-language learners from Quebec, a population that has been understudied in this area. We developed a predictive tool that will allow teachers and other professionals to assess oral language skills in young children and to predict those children at risk for literacy difficulties. Specifically, we screened children’s speech perception, speech production, phonological awareness, and morphology production abilities at entry to first grade and predicted spelling skills at the end of second grade. The screening tool that we developed proved to have a sensitivity of 71% and a specificity of 93% as a screen for poor spelling abilities.

La littératie est un élément crucial du succès à la fois professionnel et personnel. Les habiletés de langage oral sont intimement liées au développement de la littératie chez les enfants. En effet, lorsqu’un enfant a de faibles habiletés de langage oral, il aura plus de difficulté à développer ses habiletés de lecture et d’écriture dans les délais prévus. Nous présentons les résultats d’une étude longitudinale et transversale qui explore les liens entre les habiletés de langage oral chez des enfants n’ayant pas appris à lire ou à écrire et leurs habiletés de littératie au premier cycle du primaire. Cette étude a été menée auprès d’enfants franco-québécois natifs et non natifs, une population peu étudiée dans ce domaine. Nous avons créé un outil prédictif qui permettra aux enseignants et autres professionnels d’évaluer les habiletés de langage oral des enfants et de prédire ceux qui sont à risque de présenter des difficultés de littératie. Plus spécifiquement, nous avons évalué les habiletés de perception et de production de la parole, de conscience phonologique et de production morphologique d’enfants débutant leur première année du primaire. Nous avons prédit leurs habiletés d’orthographe à la fin de leur deuxième année (fin du premier cycle du primaire). L’outil développé a démontré une sensibilité de 71% et une spécificité de 93% pour dépister les faibles habiletés d’orthographe.
Record ID 1220
Link https://cjslpa.ca/files/2017_CJSLPA_Vol_41/No_03/CJSLPA_Vol_41_No_3_2017_Rvachew_et_al_321-340.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.