Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology

Design and psychometric qualities of an assessment tool used for understanding inferences in a narrative context with children 3 to 6 years of age

 
Author(s) Paméla Filiatrault-Veilleux
Chantal Desmarais
Caroline Bouchard
Natacha Trudeau
Jean Leblond
Volume 40
Number 2
Year 2016
Page(s) 149-163
Language French
Category Research Article
Keywords inférences
grammaire de récit
outil
évaluation
validité
fidélité
Abstract The ability to understand inferences plays a crucial role in the educational success of a young child. Yet, this is a complex construct, and there is no standardised tool to measure it. In order to contribute to this area of knowledge, an assessment tool called Évaluation de la Compréhension Inférentielle en Récit (ÉCIR) has been developed for the iPad to evaluate the comprehension of inferences focussing on elements of narrative grammar in children from 3 to 6 years of age. This study aims to examine the validity of the contents of the ÉCIR, evaluated with the help of expert speech language therapists, in order to optimise the tool before using it with children. This research also examines the psychometric qualities of this assessment tool using a sample of 121 children from 3 to 6 years of age. Therefore, the validity of the construct, the concurrent validity, the inter-judge reliability, and the test-retest reliability were measured. The results showed that the ÉCIR seems to be valid with respect to its contents, and that it demonstrates good psychometric qualities. This new assessment tool will help to clarify the development of inferential comprehension in young children in a narrative context, and can be used in clinics as well as in research.

L’habileté à comprendre des inférences joue un rôle crucial dans la réussite éducative du jeune enfant. Or, il s’agit d’un construit complexe et il n’existe pas d’outil standardisé pour le mesurer. De manière à contribuer à ce domaine de connaissances, un outil d’évaluation intitulé Évaluation de la Compréhension Inférentielle en Récit (ÉCIR) a été élaboré sur iPad afin d’évaluer la compréhension d’inférences ciblant les éléments de la grammaire de récit chez des enfants âgés de 3 à 6 ans. Suite à cette conception, la présente étude vise à examiner la validité de contenu, évaluée auprès d’orthophonistes experts, afin d’optimiser l’outil avant son utilisation auprès d’enfants. Puis, la recherche en détermine les qualités psychométriques à partir d’un échantillon de 121 enfants, âgés de 3 à 6 ans. La validité de construit, la validité concurrente, la fidélité inter-juge et test-retest sont ainsi mesurées. Les résultats démontrent que l’ÉCIR s’avère valide sur le plan du contenu et démontre de bonnes qualités psychométriques. Ce nouvel outil d’évaluation contribuera à préciser le développement de la compréhension inférentielle chez les jeunes enfants en contexte de récit et pourra être utilisé en clinique comme en recherche.
Record ID 1199
Link https://cjslpa.ca/files/2016_CJSLPA_Vol_40/No_02/CJSLPA_2016_Vol_40_No_2_Filiatrault-Veilleux_149-163.pdf
 

CJSLPA is an open access journal which means that all articles are available on the Internet to all users immediately upon publication. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other lawful purpose.

CJSLPA does not charge authors publication or processing fees.

Copyright of the Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology is held by Speech-Language and Audiology Canada (SAC). Appropriate credit must be given (SAC, publication name, article title, volume number, issue number and page number[s]) but not in any way that suggests SAC endorses you or your use of the work. You may not use this work for commercial purposes. You may not alter, transform, or build upon this work.